"Vyzývame vládu, aby riešila túto problematiku, pretože ide z nášho
pohľadu o celospoločenský problém, s vážnym dosahom na obyvateľov
Slovenska. Ak nechceme, aby dopravcovia preniesli celé zvýšenie mýtnych
sadzieb do cien produktov, žiadame vládu, aby našla kompenzačné
mechanizmy pre dopravcov. Inak sa môžeme pripraviť na zdražovanie, a to
na úrovni možno až desať percent," uviedol Piešťanský s tým, že ČESMAD vyzval listom predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD), aby sa touto témou zaoberal.
Výrazný nárast mýtnych poplatkov predpokladajú dopravcovia po zavedení
európskej smernice Eurovignette. Smernica má nastaviť výber poplatkov za
používanie dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami. Pri
výpočte mýta sa bude zohľadňovať aj to, koľko emisií CO2 nákladné
vozidlo vyprodukuje.
Podľa združenia ČESMAD v Nemecku, ktoré zaviedlo novú smernicu od
decembra, sa zvýšila cena mýta o 83 percent. Okrem ceny mýtnych
poplatkov sa na zvýšení ceny prepráv odrazia aj náklady na zaobstaranie
bezemisných vozidiel. Dopravcovia preto slovenskú vládu žiadajú o
kompenzácie napríklad vo forme úľavy na dani z motorových vozidiel či
vratkách spotrebnej dane. "Ak nebudú pre dopravcov urobené
kompenzačné mechanizmy, ako toto mýto kompenzovať aspoň čiastočne daňou z
motorových vozidiel alebo znížením odvodového zaťaženia pre
zamestnancov, budeme musieť len pre túto smernicu zvyšovať ceny od 10 do
20 %," povedal Piešťanský.
Podľa rezortu dopravy to, že sa výhľadovo sadzby mýta v rámci smernice Eurovignette zvýšia, je známe už od polovice roka 2017. "Uplatňuje
sa v nej princíp 'užívateľ platí' a 'znečisťovateľ platí'. Zároveň je
potrebné pripomenúť, že sadzby mýta sa niekoľko rokov napriek inflácii
nevalorizovali. Dopravcovia pôsobia v európskom trhovom prostredí s
voľnou hospodárskou súťažou, kompenzačné mechanizmy štát neplánuje," uviedla v stanovisku hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková.
ČESMAD Slovakia ako výrazný problém dopravcov vníma aj situáciu so
zrušenými povoleniami na prepravu pre ukrajinských dopravcov. Podľa
Piešťanského zrušenie povolení platí len pre bilaterálnu prepravu z
Ukrajiny do Európskej únie a naspäť. Niektoré zahraničné firmy to však
podľa dopravcov zneužívajú a ukrajinské kamióny vykonávajú v rámci
Európskej únie aj prepravy, na ktoré povolenia potrebujú, avšak štátne
orgány v jednotlivých krajinách ukrajinským firmám tolerujú, ak ich
nemajú. Združenie dopravcov ČESMAD preto vyzýva k okamžitému
zintenzívneniu kontrol.